Hoe maakt u de perfecte offerte template in Teamleader?
In tegenstelling tot bij facturen zijn er geen wettelijke bepalingen voor welke gegevens er op een offerte moeten staan. Natuurlijk moeten er een aantal essentiële zaken op je offertes vermeld worden, waaronder je bedrijfsgegevens en uiteraard de prijs. Zonder deze gegevens zouden je offertes niet veel kans op slagen hebben. Hoe zorg je ervoor dat je offertes er uitspringen en hoe krijg je ze geprogrammeerd in Teamleader Focus? In dit artikel overlopen we enkele tips die je op weg kunnen helpen.

Gepubliceerd in: Teamleader · 1 min leestijd · 29 dec. 2021

Een potentiële klant vraagt meestal verschillende offertes op. Je zet dus best je bedrijfsgegevens op je offertes. De potentiële klant moet immers duidelijk kunnen terugvinden van wie het aanbod is. Deze gegevens zitten verwerkt in de template die standaard in Teamleader Focus geprogrammeerd zit. Tenminste als je je bedrijfsgegevens correct heeft ingevoerd in Teamleader Focus.
Logo
Voor klanten een offerte aanvragen, zijn ze meestal al in contact gekomen met je bedrijf. Op je website, visitekaartje of via een advertentie bijvoorbeeld. Als je logo en huisstijl dan duidelijk terugkomen op je offerte, is dat een mooie manier om merkidentiteit te creëren. Als je je logo in Teamleader Focus hebt geüpload wordt deze in de standaard template toegevoegd op de offerte. Dit geldt natuurlijk niet voor andere huisstijlelementen zoals lijnen, slagzinnen etc. Voor compleet op maat gemaakte templates is Coachall jouw specialist.
Offertedatum en -nummer

Deze gegevens zijn vooral belangrijk voor administratieve redenen. Zowel voor jou als voor de klant wordt het eenvoudiger om de offerte achteraf snel terug te vinden. Vaak verwijzen klanten in hun communicatie met jou ook naar een offertedatum of nummer. Deze belangrijke administratieve gegevens zitten ook in de standaard template van Teamleader Focus.
Geldigheidsdatum
Deze zit niet in de standaard template van Teamleader maar we raden aan om deze toch toe te voegen. Waarom? Prijzen en grondstoffen kunnen veranderen. Het laatste dat je wilt is dat een klant een bestelling plaatst aan de prijsvoorwaarden die je enkele jaren geleden had voorgesteld. Een geldigheidsdatum verhoogt ook de druk om te beslissen voor de klant. Het aanbod is immers beperkt in tijd en zou nadien duurder kunnen worden. Opvolging blijft natuurlijk belangrijk. Gelukkig zitten er in Teamleader Focus uitstekende tools om offertes op te volgen. Ons advies is ook om dit zeker te doen! Geen idee hoe of heb je hulp nodig? Neem dan zeker contact met ons en wij helpen je graag verder!
Productomschrijvingen
Geef uw klanten altijd een duidelijk idee hoeveel elk product of dienst zal kosten. Liefst met een correcte en complete beschrijving. Duidelijke offertes converteren altijd beter! In de standaardtemplate van Teamleader zitten de meeste zaken ingebouwd. Werkt u met verschillende eenheden of meerdere opties per offerte? Teamleader biedt hiervoor andere voorbeeldtemplates aan op hun supportwebsite. Dit vergt wel wat aanpassingswerk. Te complex? Coachall helpt je graag een met een gedetailleerde op maat gemaakte offerte template met verschillende eenheden en opties.
Algemene voorwaarden
Via Teamleader Focus kan je je algemene voorwaarden automatisch meesturen. Dit komt een stuk professioneler over dan zomaar een link naar je online algemene voorwaarden. Waarom stuur je ze best mee? Algemene voorwaarden kunnen wel eens veranderen. Als je deze in Teamleader Focus up-to-date houdt, krijgt de klant altijd netjes de juiste versie meegestuurd. Nog een voordeel is dat je ook meteen aangeeft dat zakendoen met je bedrijf in volledige transparantie gebeurt. Of je klant ze leest is natuurlijk een ander verhaal maar je bent wel beiden zeker dat de afspraken duidelijk afgelijnd zijn.
We hopen dat deze tips je op weg helpen om de perfecte Teamleader Focus template op te stellen. Wil je toch een volledig op maat gemaakte template? Neem gerust contact op met ons en wij helpen je verder.

Geschreven door Niels Moons
Business analyst bij Coachall
Niels is mede-oprichter van Coachall. Hij houdt zich graag bezig met het volgen van innovatieve technologieën en is gepassioneerd door Japanse gamecultuur.
Recente artikels

- Klantverhaal
- Odoo
Klantverhaal: Wolfish Agency
Wolfish Agency optimaliseerde haar processen met Odoo 18 en een blokplanning-app, waardoor integratie en tijdregistratie eenvoudiger werden. Dankzij een gefaseerde aanpak en trainingen werken medewerkers moeiteloos met de nieuwe systemen.

Niels Moons
/
25 maart 2025

- Maatwerk
- Teamleader
- Klantverhaal
Klantverhaal: Eco Protect
Eco Protect helpt klanten energiekosten te verlagen en het wooncomfort te verbeteren. De broers Diether en Dietrich automatiseerden hun verkoopproces, waardoor ze werkprocessen stroomlijnden en een efficiëntere klantbeleving creëerden.

Niels Moons
/
6 maart 2025
Recente artikels in categorie: Teamleader

- Maatwerk
- Teamleader
- Klantverhaal
Klantverhaal: Eco Protect
Eco Protect helpt klanten energiekosten te verlagen en het wooncomfort te verbeteren. De broers Diether en Dietrich automatiseerden hun verkoopproces, waardoor ze werkprocessen stroomlijnden en een efficiëntere klantbeleving creëerden.

Niels Moons
/
6 maart 2025

- Teamleader
- Maatwerk
Showcase: AI helpdesk medewerker
Heb je moeite om het overzicht te houden over klantcommunicatie? In deze korte demo laat Jesse zien hoe wij een AI-medewerker hebben ontwikkeld die automatisch tickets samenvat en categoriseert, zodat jij sneller kan reageren en geen belangrijk bericht mist!

Jesse Sampermans
/
10 februari 2025